مقالات ومطالب اصلاحي
اين وبلاگ ميكوشد ، تاموضوعات مهمي كه براي امت اسلامي ضرور است را بيان نمايد .
 
 

دوستان گرامي اين مقاله پيرامون دعا ونيايش ميباشد ، اگرچه نميتواند حق مطلب را اداء نمايد ولي ان شاء الله كوشش خواهم كردكه بزودي بتوانم اكثرآيات وروايات را دراين مورد جمع آوري نمايم .

چون يكي ازدوستان ازبنده تقاضاكرد كه بزودي دراين مورد برايش مقاله ي بنويسم بنده هم باعجله اين مقاله را برايش نگاشتم .

وحالا دوست دارم هرچندكوتاه به خدمت عزيزان ودوستان خوبم ارائه بدهم .

شخص اگربامراعات نمودن شرايط دعا ، از الله عزوجل بخواهد بدون شك الله متعال دعايش را اجابت وقبول خواهد كرد .

خداوند متعالي ميفرمايد شمامن را بخوانيد تا دعاهايتان را اجابت نمايم :

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ  * ( البقره   186 )

ترجمه : ( و هنگامي كه بندگانم از تو درباره من بپرسند ( كه من نزديكم يا دور . بگو : ) من نزديكم و دعاي دعاكننده را هنگامي كه مرا بخواند ، پاسخ مي گويم ( و نياز او را برآورده مي سازم ) . پس آنان هم دعوت مرا ( با ايمان و عباداتي همچون نماز و روزه و زكات ) بپذيرند و به من ايمان بياورند تا آنان راه يابند ( و با نور ايمان به مقصد برسند ) .    

درجاي ديگر الله سبحانه وتعالي چنين ميفرمايد :                                                                         وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ  *( غافر   60 )

 ترجمه : ( پروردگار شما مي گويد : مرا به فرياد خوانيد تا بپذيرم . كساني كه خود را بزرگتر از آن مي دانند كه مرا به فرياد خوانند ، خوار و پست داخل دوزخ خواهند گشت ) . 

غيرازالله جل جلاله را نبايد به فريادخواند :

الله عزوجل ميفرمايد :

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لاَّ يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ  * (الأحقاف آيت 5 )

ترجمه :

( چه كسي گمراه تر از كسي است كه افرادي را به فرياد بخواند و پرستش كند كه ( اگر ) تا روز قيامت ( هم ايشان را به فرياد بخواند و پرستش كند ) پاسخش نمي گويند ؟ ( نه تنها پاسخش را نمي دهند ، بلكه سخنانش را هم نمي شنوند ) و اصلاً آنان از پرستشگران و به فريادخواهندگان غافل و بي خبرند ) .

وهمچنين الله سبحانه وتعالي درجاي ديگر ميفرمايد :             إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ  * ( الأعراف  194)

ترجمه :

كساني را كه بجز خدا فرياد مي داريد و مي پرستيد ، بندگاني همچون خود شما هستند ( و كاري از آنان ساخته نيست و نمي توانند فريادرس شما باشند ) . آنان را به فرياد خوانيد و ( از ايشان استمداد جوئيد ) اگر راست مي گوئيد ( كه كاري از ايشان ساخته است ) بايد كه به شما پاسخ دهند ( و نياز شما را برآورده كنند ) .

دعا بدون شك عبادت وپرستش الله سبحانه وتعالي است :

عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم- قَالَ « الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ  ( قَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ ) ». (  روايت : ابي داود حديث  1481  )

ترجمه : ( ازنعمان بن بشير روايت است كه پيامبر عليه السلام فرمودند : دعاعبادت است ( پروردگار شما مي گويد : مرا به فرياد خوانيد تا بپذيرم ) .        الله جل جلاله چقدر مهربان است براي بندگانش :

عَنْ سَلْمَانَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم- « إِنَّ رَبَّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَيِىٌّ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِى مِنْ عَبْدِهِ إِذَا رَفَعَ يَدَيْهِ إِلَيْهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفْرًا ».  (   روايت : سنن ابي داود حديث  1490  )

ترجمه :

( ازسلمان رضي الله عنه روايت است كه پيامبر عليه السلام فرمودند : الله سبحنه وتعالي ذات باحياء ومهربان است ، هرگاهي بنده اش بسوي او دستش را  بلند كند ( وازالله متعال بخواهد ) ، الله عزوجل شرمش ميآيد كه دستان بنده اش را خالي برگرداند ) .  سبحان الله

نبايددرقبولي دعاعجله نمود  ، چونكه ازسه چيز يكي نصيبت ميگردد :

« مَا عَلى الأَرْضِ مُسْلِمٌ يَدْعُو اللَّه تَعالى بِدَعْوَةٍ إِلاَّ آتَاهُ اللَّه إِيَّاهَا، أَوْ صَرَف عنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا. ما لَم يدْعُ بإِثْم، أَوْ قَطِيعَةِ رحِمٍ » فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ القَوْم: إِذاً نُكْثِر. قَال: « اللَّه أَكْثَرُ». ( روايت : سنن ترمذي حديث شماره 3573 )

ترجمه :

( بر روي زمين مسلماني نيست که دعائي به دربار خدا نمايد، مگر اينکه خداوند آن را بوي مي دهد، يا مثل آن از بدي را از وي دور مي گرداند، ماداميکه به گناه و قطع صلهء رحم دعا نکند. مردي از آن گروه گفت: ازين بعد زياد دعا مي کنم ) .

فرمود : خداوند بيشتر ( يعني احسان او تعالي از درخواست شما زيادتر است).

دعا براي مسلمان بايدنمود :

« دَعْوَةُ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ مُسْتَجَابَةٌ عِنْدَ رَأْسِهِ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ كُلَّمَا دَعَا لأَخِيهِ بِخَيْرٍ قَالَ الْمَلَكُ الْمُوَكَّلُ بِهِ آمِينَ وَلَكَ بِمِثْلٍ ». (  صحيح مسلم حديث   7105  ) 

ترجمه :  ( رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند: دعاي شخص مسلمان براي برادرش و در غياب وي مستجاب است. در نزد سرش فرشتهء مؤظفي است که هرگاه براي برادرش دعاي خير کند، فرشتهء مؤظف بدان مي گويد : آمين و براي تو مانند آن باد ) .

 براي خود ، فرزندان ومال خود نبايد دعاي بد نمود :

« لاَ تَدْعُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَلاَ تَدْعُوا عَلَى أَوْلاَدِكُمْ وَلاَ تَدْعُوا عَلَى أَمْوَالِكُمْ لاَ تُوَافِقُوا مِنَ اللَّهِ سَاعَةً يُسْأَلُ فِيهَا عَطَاءٌ فَيَسْتَجِيبُ لَكُمْ » . ( صحيح مسلم   حديث   7705 )

ترجمه : ( بر نفس ها و بر اولاد و اموال خود دعاي بد نکنيد تا موافق نشود به ساعتي که براي خداوند است که چون از عطايي سؤال شود، براي شما اجابت کند ) .

دعابهترين چيز نزد الله متعال است :« عَن أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَن النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ شَيْءٌ أَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ الدُّعَاءِ  » . ( جامع الترمذي حديث    3370 )

ترجمه :  ( حضرت ابي هريره رضي الله عنه ميفرمايد كه پيامبر عليه السلام فرمودند : هيچ چيزي درنزد الله جل جلاله بهتر ازدعا نيست ) . 

 دروقت گرفتار شدن به مشكلات بيشتر ازاين دعابخوانيد :

وعَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي اللَّه عنْهُما أَنَّ رسُولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم كَان يقُولُ عِنْد الكرْب: « لا إِلَه إِلاَّ اللَّه العظِيمُ الحلِيم، لا إِله إِلاَّ اللَّه رَبُّ العَرْشِ العظِيم، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّه رَبُّ السمَواتِ، وربُّ الأَرْض، ورَبُّ العرشِ الكريمِ » ( روايت : صحيح بخاري حديث شماره 5985 )

ترجمه : ( از ابن عباس رضي الله عنهما روايت است که : رسول الله صلي الله عليه وسلم در وقت مشکلات مي فرمودند: لا إِلَه إِلاَّ اللَّه العظِيمُ الحلِيمُ... معبود برحقي جز الله بزرگ بردبار نيست، معبود برحقي جز الله پروردگار عرش بزرگ نيست، معبود برحقي جز الله پروردگار آسمانها و زمين و پروردگار عرش بزرگ نيست ) .

 

اميد كه بنده ي حقير را نيز ازدعاي خيرتان فراموش نكنيد .

نگاشته : ابومحمدعبدالرحمن فاتح  -  پنچ شنبه 19 ثور ( ارديبهشت ) 1392 هجري شمسي ، مصادف با 29 جمادي الثاني 1434 هجري قمري


ارسال شده در تاریخ : شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, :: 5:3 :: توسط : ابومحمدعبدالرحمن فاتح

برادران وخواهران !
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

بعد ازسؤ استفاده هاي فراوان ازنام ومشخصات بنده ، مجبور شدم كه به فيس بوك آمده تا مشت كوبنده ي به دهان بدخواهان وسؤ استفاده گران باشد . واميد كه الله عزوجل هدايت را نصيب اين اشخاص سؤ استفاده گر كرده تا ازاين عمل شنيع خود دست بردارند وبنام ومشخصات يك شخص سوء استفاده نكنند .

اين هم آدرس فيس بوك من : www.facebook.com/abumohammad.fateh 

وفقكم الله وايانا . 

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 5:19 :: توسط : ابومحمدعبدالرحمن فاتح

دختران نبايد درنكاح وانتخاب همسر اجبارشوند

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ جَارِيَةًبِكْرًاأَتَتِ النَّبِىَّ صلى الله عليه وسلم- فَذَكَرَت ْأَنّ َأَبَاهَازَوَّجَهَاوَهِىَ كَارِهَةٌ فَخَيَّرَهَاالنَّبِىُّ  -صلى الله عليه وسلم -. ( سنن ابي داود حديث شماره 2098 )

ترجمه :

حضرت ابن عباس رضي الله عنهما ميفرمايد : دخترباكره ي آمد نزد پيامبر عليه السلام ، و ياد آورشد كه پدرش ميخواهداورا به ازدواج دهد درحاليكه خودش ازاين پيوند ناراضي است ، پيامبر صلي الله عليه وسلم براي آن دختر را مخيرنمودنددر ( انتخاب همسر وازدواجش ) .

متأسفانه يكي ازمشكلات جامعه ي ما ، اجبارنمودن دختران باكره و بالغه ازطرف پدر ، برادر ويا كسي ديگر است ، با ازدواج نممودن باشخصي كه دختر ، به آن رضايت ندارد .

اين عمل بسياربد وزشت ، هم ازنظرشرعي وهم ازنظرقانوني نوعي ظلم وتعدّي به حقوق مسلّم دختر ميباشد .

ازنظرشرعي :

آيات دراين موردوجود دارد وهمچنين احاديث فراواني ، ولي ماچون اينجا يك حديث را گلچين كرديم پيرامونش بحث مي نمائيم بناءً به همان حديث فوق اكتفاء مينمائيم  .

 شريعت اسلامي براي هيچ كس به شمول پدر اجازه نمي دهد كه دخترش را به نكاح كسي درآورد كه آن دختربه اين نكاح رضايت ندارد ، حتي فقهاي اسلامي ميفرمايند : كه اگردختري به نكاحي راضي نباشد ، وپدرش وياكسي ديگراورا به نكاح كسي دربياورد ، حتي ايجاب وقبول هم شده باشد ؛ دخترحق داردكه به خاطرفسخ اين نكاح به قاضي مراجعه كرده وقاضي هم بايداين نكاح را فسخ نمايد .

( فتاوي اللجنة الدائمه  الجموعة الاولي جزء 18 صفحه 129  ، رد المحتار باب الولي جزء 9 صفحه ي 356 ، محمودالفتاوي جلد 2 صفحه ي  303  و  جواهر الفقه 2| 65 66 67  وغيره كتب فقهي ..... ) .

ازنظرقانوني :

دربخشي ازماده ي ( 16 ) اعلاميه جهاني حقوق بشراينگونه منشوراست :

( عقد ازدواج تنهاباكسب رضايت كامل وبدون اجبارواكراه طرفين منعقدميگردد ) .

سخني باپدران :

پدران گرامي !

بدون شك ازدواج عقدي است دائمي ميان دختر وپسر ، دخالت سوء شمابخاطرمنافع شخصي واجتماعي خودتان ضربه ي محكمي است ، برزندگي دو زوج ، اين را بايدبدانيد كه شمانيستيدكه باآن شخص زندگي ميكنيد بلكه همان دختربيچاره است كه هيچ تمايلي باآن شخص مورد نظرشما ندارد .

آياشماازخداي متعال نمي ترسيدكه صاحب حق را ازحقش محروم ميكنيد ؟

آيا نمي دانيداين كار شماباعث ازبين رفتن دخترشماوبربادرفتن شادي اززندگي اش وحتي وسيله ي زائل شدن زندگي دخترتان كه جگرگوشه شماست ، ميگردد ؟

آيا شمامثل كساني نخواهيدبود ، كه دختران شان را زنده به گورميكردند ، ودخترشان جلوي روي شان جان ميداد ؟

چه بسا دختراني كه بخاطرهمان تعصّبات پوچ وقوم گرائي پدرشان فداشدند ، وچه بسيارپدراني هستندكه بخاطراينكه دخترشان را بكسي وعده دادندبايد به اين قول خود بياستند،اگرچه دخترشان بااين نكاح راضي نباشد ، خيلي ازدختران بيچاره درهمين راه فداشدندچون پدرشان نميخواهدازاين عمل زشتش دست بكشد .

 

پدران گرامي !

 

بازندگي دختران خود بازي نكنيد ، وآنهارا بدون رضايت شان به كسي ندهيد ! شايد بگوئيد جواب مردم را چه بدهيم ؟ ولي من ازشما مي پرسم كه بااين ظلم تان جواب الله عزوجل را چي ميدهيد ؟ حالاقضاوت پيش شما ، كه جواب دادن براي الله سخت تر است  ؟ ويا براي مردم ؟ . وآيا شماباآن شخص زندگي ميكنيد يادخترتان ؟ اگردخترتان زندگي ميكند پس اين اجبار چيست ؟ .

چه بسا دختراني كه بخاطرهمين عمل زشت پدرشان سالها رنج كشيدند وياخداي نكرده به خود كشي وفرار روي آوردند .

 

پس پدران عزيز !

 

اگرازخداميترسيد ؟ اگر نميخواهيدحقوق بندگان خدارا ضائع كنيد ؟ اگرميخواهيد خداوند جل جلاله وپيامبرصلي الله عليه وسلم  ازشما راضي باشند ؟ اگرميخواهيد كه بعد ازمرگ تان كه حق است وحتماً هم ميميريد ، حداقل كاري كنيد كه دعاي نيك فرزندتان دنبال تان باشد ؟ اگرميخواهيد به سرنوشت يك انسان بازي نكنيد ؟ اگرميخواهيدسرخ روي وسرافراز دردنيا وآخرت باشيد ؟ وووو .... پس ازاين عمل دست بكشيد ! ودختران تان را بدون رضايت به كسي ندهيد وحق آنان را درانتخاب همسر ازايشان سلب نكنيد .

وبدانيد كه روزي عمرتان تمام ميشود ! پس بخاطر رضايت فلان شخص : چه قوم باشد يا بيگانه ، زندگي دخترتان را خراب نكنيد .

 

سخني بادختران !

 

وقتي ماميگوئيم كه پدر ويا هركس ديگر حق به ازدواج دادن شما را به زور ندارد ، به اين معني نيست كه شماهم هركس وناكس را انتخاب نمائيد .

شماهم بايد متوجه باشيد كه همسري را انتخاب كنيدكه همانندشما وخانواده تان باشد كه دراصطلاح شرعي به آن ( كفوّ ) ميگويند . چون اگركفوّ شما وخانواده شمانباشد وليّ وسرپرست شما به شمول پدرحق فسخ نكاح را شرعاً دارند .

پس درانتخاب همسرخيلي تلاش به خرج بدهيد ، چون ازدواج مسئله ي امروز و فردا نيست بلكه معامله ي يك عمراست . وبه فكر تربيه ي فرزندان تان باشيد چون اگرانتخاب شما اشتباه واز روي هوس باشد ، فرداكه فرزند دار بشويد ، فرزندشما فرزندي نمونه نخواهدبود ( الاماشاء الله ) .

به اميد آن روزي كه اين مزخرفات درجامعه مايافت نشود ( ان شاء الله )

الله عزوجل براي ما شناخت درست ازدين را عنايت بفرمايد كه بااين عملكرد خود باعث بازشدن دهان دشمنان دين ، بطرف اسلام نشويم ، چون ما بااين عمل خود واقعاً به دستور خداوپيامبر مخالفت كرديم وحق كسي را ضائع نموديم وبراي دخترمان ظلم نموديم ؛ وقتي يك كافرمعاند اين عمل شمارا مي بند شروع به تبليغ ميكندكه اسلام ديني است كه حق حقداران را ازبين برده وهيچ اهميتي به حقوق ديگران نمي دهد  .


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 14:26 :: توسط : ابومحمدعبدالرحمن فاتح


دین اسلام دینی است که به آبروی هرفرد ازافراد جامعه احترام داشته وپیروان خودراهیچگاه اجازه نمیدهدکه آبرو،شخصیت،وقار وحیثیت افرادراخدشه دارنمایند،یکی ازجمله مواردی که اسلام بخاطرحفظ حیثیّت وشخصیّت افراد،پیروان خودرا منع نموده همانا غیبت است،چرا که غیبت کننده شخص بزدل وترسوبوده وجرأت آنرانداردکه درجلوکسی که غیبتش رامیکنددشنام ویاتوهین نماید،پس میکوشدکه درغیابش آبرووحیثیت اورا درجامعه جریحه دار نماید.به همین منظورخداوند(ج) ماراازغیبت منع نموده میفرماید:یکی ازدیگری غیبت ننماید،آیاهیچ یک ازشمادوست داردکه گوشت برادر مردۀخودرابخورد؟به یقین همۀشماازمرده خواری بدتان میآید(وازآن بیزارید،غیبت نیزچنین است وازآن بپرهیزید)وازخداوند(ج)پرواکنیدبیگمان الله(ج) بس توبه پذیر ومهربان است(سورۀحجرات آیت«12») درواقع غیبت یک عمل بسیارزشت بوده تاآنجا که خداوند(ج) آنراتشبیه باخوردن گوشت مردۀبرادرکرده است،وخوردن گوشت مردۀبرادر باهیچ عقل سلیمی همخوانی ندارد،وهرانسان عاقل وهوشیارازآن متنفِّراست.

تعریف غیبت :

حضرت رسول اکرم(ص)بطرزسؤال وجوابی خودخواستندمفهوم درست غیبت رابرای اصحابش مشخَّص نمایند،فرمودند:آیاشمامیدانیدغیبت چیست؟گفتند:خداوپیامبرازهمه داناترند،فرمود:غیبت آنست که درحق برادردینی خودچیزی بگوییدکه ازآن ناراحت شود.یکی پرسیدآیااگرآنچه دربارۀاومیگوییم دراوموجودباشدبازهم غیبت است؟پیامبر(ص)فرمود:اگرآنچه دربارۀاومیگویی دراوموجودباشد،بازهم غیبتش راکرده ای واگرموجودنباشددرحقش بهتان نمودۀ(روایت مسلم حدیث شماره«2589»وابوداود«4874»وترمذی«1935»  )این حدیث نه تنها تعریفی برای غیبت است،بلکه پنداربعضی ازمردم راکه اگربرایشان گفته شود غیبت مکن!میگوید:(من راست میگویم این کارراکرده، اینکه غیبت نیست،دروغ که نمی گویم )این حدیث مبارک این اندیشه وفکر راصریحاًردّمینماید.

تقبیحغیبت :

در موردتقبیح غیبت اولاً آیت فوق وثانیاًدو حدیث ازاحادیث پیامبر(ص)ماراکافی است،حضرت ابن مسعود(رض)میفرماید:نزدرسول اکرم(ص)بودیم،یک نفرازمجلس بیرون رفت فوراًدیگری شروع به غیبت کردن اوکرد،پیامبر(ص)به آن مردفرمود:دندانهایت راتمیزکن وگوشت بین آنها رابیرون آور،آن مردگفت:ازچه چیزدندانهایم راتمیز نمایم؟من که گوشتی نخورده ام،پیامبر(ص)فرمود:گوشت برادرت راخوردی(روایت طبرانی)وهمچنین پیامبر(ص)میفرمایند:هنگامی که خدای عزّوجل به معراج دعوتم فرمود،به کنارطایفۀ عبورکردم،ناخنهای مِسی(آهنی)داشتندوسینه وصورت خودراباآن می خراشیدند.به جبرییل گفتم:آنان چه کسانی هستند،گفت:کسانی هستندکه غیبت مردم رامینمایندودربارۀآبرووحیثیت مردم عیبجویی میکنند(ابوداودحدیث شماره(4878)واحمد(3|224) عدّه ای ازعلماءمثل سفیان ثوری وغیره... به این قول ونظراندکه روزۀغیبت کننده باطل است(امّا این قول مذهب ما(حنفی)نیست،ازنظر مذهب ما روزه اش باطل نمیشود امّا ازثوابش کاسته میشود).

درمجلسی که غیبت میشود نباید شرکت کرد :

ازنظراسلام شنوندۀغیبت باگویندۀ آن درگناه شریک است،چونکه شنونده وظیفه داردکه ازبرادر غایب خوددفاع کند.درحدیث شریف آمده است:کسیکه ازبرادردینی خودبه هنگام غیبت دفاع نماید،حتماًخداوند(ج) اوراازعذاب جهنّم نجات میدهد(روایت احمد)کسیکه همّت وجرأت آنرا نداردکه نیش این زبانهای مسموم را ازحیثیت برادردینی خوددورسازد،کمترین چیزی که  براوواجب است اینست که ازمجلس غیبت دورشود،وتازمانی که مجلس ازموضوع غیبت پاک شودازآن دوربماندوگرنه مشمول آیۀ(140)سورۀنساءخواهدشدکه الله(ج)میفرماید:شماهم آن وقت مثل ایشان خواهیدبود«حلال وحرام دراسلام صـ287و288ـ»غیبت تنها به زبان نیست بلکه باهمۀجوارح صورت میگیردمثلاً:تشبیه کردن خودبه شخص لنگ،کورومسخره کردن او،این هم غیبت محسوب میشود.

کفارۀغیبت :

اگر کسی غیبت کسی دیگری را کرد،باید به بارگاه خدای عزّوجل توبه کرده وعزم کندکه به آن بازنگرددوبایدازکردۀخودپشیمان بوده وازکسی که غیبتش راکرده است حلاّلیت بطلبد،این قول جمهورعلماءاست.جمعی دیگری ازعلماءمیگویند:حلاّلیت طلبیدن ازاوشرط نیست زیرا اگراورا ازغیبت خودآگاه کند،چه بساکه آزارروحی وارده بروی ازغیبتش شدیدترباشدپس راه جبران اینست که درمجالسی که مذمّتش راکرده است،ازوی به نیکی یادکندوتوصیفش نمایدودرحدّتوان غیبت راازوی برگرداندتااین کارنوعی تعویض درمقابل عمل سابقش باشد(تفسیرانوارالقرآن جـ5ــ صــ639ـ) 

 بعضی ازمواردی که درآنها غیبت محسوب نمیشود :

اگربنابه ضرورت ویامصلحتی بدی کسی ذکرشودوآن ضرورت ومصلحت ازنظرشرع معتبرباشد،پس آن درحکم غیبت داخل نیست مثلاً:شکایت ازدست ظالم پیش کسی که میتواندظلم رادورسازد،یاشکوه اززن وبچۀکسی درنزدپدروشوهرش که میتوانندبرای اوچاره ای بیندیشند،یااظهارواقعۀنزدمفتی جهت دریافت فتوای،ویابرای حذرداشتن مسلمانان ازشرّدینی ودنیوی کسی،ویاجهت استشاره درخصوص کسی که حال اورابیان میکند.مثلاً:کسی پرسان میکندکه من میخواهم بافلانی ازدواج ویامعامله  نمایم چطورشخصی است؟دراینجا شخص مسؤل(سؤال کرده شده)مجبوراست که حقیقت رابگوید غیبت محسوب نمیشود،ویاغیبت کسیکه که علناًدرنزد همۀمردم گناه میکند،وبراظهارفسق خودافتخار میکند،اظهاراعمال بدچنین شخصی غیبت محسوب نمی شود.ولی غیبت نمودن ازاین قبیل اشخاص بنابه تضییع(ضایع کردن)وقت نیزمکروه میباشد،وقدرمشترک درتمام این مسایل آنست که هدف ازبیان غیبت ویابدی کسی بنابرتحقیراونباشد،بلکه بخاطرمجبوری ونیازباشد(تفسیرمعارف القرآن جـ13ــ صــ163و164ـ)

 پروردگارا!زبـانهـای مارا ازغـیبـت دوربـگـردان،وهـمیـشه زبـانـهـای مـارابـاذکـرویـادخـودتروتـازه بنما 

(آمین یارب العالمین)

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 7 فروردين 1392برچسب:, :: 5:31 :: توسط : ابومحمدعبدالرحمن فاتح

اسلام دين است كه براي همة ابعاد زندگي پيروان خويش برنامه هاي جامع داشته وهيچگاه پيروان خودرا اجازةتقليد ازديگران رانمي دهد،يكي ازاين مواردمسايل مربوط به محافل ومجالس ميباشد،امروزه مادرجامعةخودرسومات وعنعنات غيرديني را درمحافل ومجالس خودداريم كه نيازاست بساط آنها برچيده شود،مردم ماغالباًدربعضي ازمحافل مجالس خودخداي نكرده گناه رابه شادي تعبيرمينمايند،امّا بايدگفت كه شادي مؤمن واقعي درمعصيت خدانبايد باشد،بلكه شخص مسلمان بايد دراطاعت وفرمانبرداري خدا‹ ج› شادباشد؛به هرحال امروزه درجامعةما بعضي ازمشكلات و زشتيهاي درمحافل ومجالس ديده ميشودكه ذيلاًبه چندمورداشاره ميشود:

1 ـ اسراف وتبذير:

 يكي ازآن مشكلات اينست كه درمحافل ومجالس مااكثراًوغالباًاسرافهاوتبذيرهاميباشد بطورمثال درمحافلي مثل:عروسي،شيريني خوري وختمهاي قرآن معمولاًاسرافها ميشودكه اگرماازآن اسرافها اندكي كم نماييم وبراي فقراءومساكين ازراه درست كمك بنماييم انشاءالله درجامعةما فقيري باقي نخواهدماند،امّااين اسرافها باعث هزاران بدبختي برماشده وميشودبدين اساس اسلام عزيزماراازاين اسرافهامنع مينمايد،الله«ج»ميفرمايد: بخوريد وبنوشيدولي اسراف وزياده روي مكنيد كه خداوند«ج»مُسرِفان وزياده روي كنندگان رادوست نمي دارد «اعراف آية31»

ودرجاي ديگر ميفرمايد:هرآيينه اسراف كنندگان برادران شياطين اند«اسراءآية27» واساساًدرهمچون محافلي غالباًبخاطرچشم وهمچشمي هااسراف صورت ميگيردمثلاً:اگرفلاني برنج وگوشت ونوشابه براي مردم داده، بايد من دونوع گوشت وكباب ونوشابه وپيپسي  ومُرَبَّا براي مهمانانم بدهم ،چه بسا اين چشم وهمچشمي هاباعث برآن شده تابسياري راقرضداروپريشان ودَربَدَرنمايد؛وامروزه نه تنها عروسي بلكه ده ها محفل ديگرنيزباهمين مصارف بي جاگرفته ميشوددرحاليكه مادراسلام تنهامحفل وليمه «عروسي» را داريم واين محافل ديگرمثل:شيريني خوري،نخ سوزن،شال انگشتروغيره... جزءفرهنگ اسلامي مانيست بلكه ازجاهاي ديگربراي مامنتقل شده است؛اين مصارف سنگين درواقع باعث شده كه اكثريت جوانان عزيزماهمينطور نامزددارسالهابمانند؛ اين مصارف بيجابعنوان يك افتخاردرميان جامعةمامعرفي شده وهرزني كه اسراف ومصارف بي جادرمجلس اوباشدبه تعبيرعدّةاي ازجملة خوشبخترين زنان به حساب ميآيد وآنرابهترين عقدميگويند،درحاليكه رسول الله«ص»بهترين نكاح راچنين معرفي مينمايند:بزرگترين نكاح ازنگاه بركت‹ پربركت ترين نكاح› آنست كه تعب وتكليف ومصارف آن كمترو آسانترباشد« بيهقي حديث شماره6146»

 2 ـ فقراءترك ميشوند واغنياءدعوت ميشوند:

يكي ديگر ازاين مشكلات اين است كه درمحافل ومجالس عروسي وغيره... فقراءبايد پشت دروازه هابمانندويااينكه براي ايشان چيزي داده نشودوياآنكه ازدروازةتالاروياخانه بايدرانده بشوند ودشنام بشنوندويااينكه پس مانده هاي اغنياءرا بخورند؛امّا ثروتمندان به بلندوبالابنشينندوبهترين غذارابخورند،اين طعام بنابه فرمودةپيامبر«ص»بدترين طعام است ايشان دراين موردميفرمايند:بدترين طعامهاطعام وليمة«عروسي اي»است كه درآن ثروتمندان دعوت شوند ولي فقراءترك گردند«بخاري حديث4882ومسلم3594» .

 3ـ ترك شدن نمازجماعت :

غالباًاين محافل دراوقات نمازهاي جماعت است وگاه هم باعث ترك شدن نمازهاي فرضي ميشودكه اين هم يك گناهي است بركسيكه باعث قضاشدن نمازهاي ديگران ميشود .

 4 ـ موجود بودن موسيقي :

يكي ديگرازاين مشكلات اينست كه دراين محافل موسيقي است؛موسيقي ازديدگاه مذهب ما«حنفي» حرام است فرق نميكند كه موسيقي باذكرباشدوياباخواندن،خلاصه آنكه موسيقي حرام است،امروزه درمجالس ما موسيقي يكي از ضروريات محسوب ميگردد،واين هم نيزجزءفرهنگ اسلامي مانيست بلكه اين ازفرهنگ غرب بوده كه پيروي ازآن رسوايي دنيا وآخرت رادرپي خواهدداشت .

5 ـ شركت كردن درهمچون مجالس:يكي ازحقوق مسلمان برمسلمان اينست كه هرگاه اورادعوت نمود قبول نمايد،امّازمانيكه اين همه مشكلات درمحافل ماموجود است آيااگرشركت ننماييم حق برادرمسلمان ما ضايع خواهدشدياخير؟ درمورد مجالسي كه چشم وهم چشمي باشدپيامبر«ص»چنين ميفرمايند:دونفريكه درطعام دادن باهم مسابقه وضد ميكنند«كساني كه درطعام دادن ازجهت فخرورياباهم ضدومعارضه ميكنند» دعوت ايشان راقبول نكنيدوطعام ايشان رانخوريد«بيهقي حديث 5667» امّادرمورد غذاي كه باموسيقي باشد،ديدگاه مذهب مااينست كه:اگركسي رادرعروسي يا محفل ديگري دعوت كردنددرصورتي كه خبرداشت كه دراين مجلس موسيقي است چه عالم است وچه غيرعالم حرام است كه شركت كندامّااگرميدانست كه بارفتن اوموسيقي راترك ميكنند براولازم است كه برودچونكه امربه معروف ونهي ازمنكرميباشد؛امّااگرخبرنداشت دراين محفل رفت دوحال دارد :

1ـ اگرعالم بودوقتيكه درآنجارفت اگرتوانايي منع آن منكرراداشت كه بايد آنرامنع نمايد چونكه اين وظيفةهرمسلمان است كه هرگاه منكري را مي بيند منع نمايد،واگرقدرت منع كردن آنراندارد نبايد درآن محفل بنشيند بلكه ازآنجا بيرون رود .

2 ـ امّااگرغيرعالم بودخبرنداشت درآنجا رفت اگرقدرت منع راداشت كه منع نمايد واگرتوانايي منع رانداشت بنشيند (ردالمحتار جزء26 صفحة 329،حاشيه ابن عابدين جزء6 صفحة348، فتاوي هنديه جزء5صفحة343، جامع الصغير جزء1 صفحة 482، الهدايه جلد7 صفحة186، العنايه شرح الهدايه جزء14 صفحة216 ،المحيط البرهاني جزء5 صفحة235 ،النافع الكبير جزء1 صفحة 481 « مكتبة الشامله» ) دراخيراين توصية مابراي جوانان گرامي اينست كه ازخدابترسيدودست ازاسراف وموسيقي برداريدتاآنكه آغازين مرحلةزندگي شما دوجوان«دامادوعروس»باگناه ومعصيت آغازنشود،وخداي نكرده خداوپيامبررابخاطرراضي ساختن ديگران ازخودناراض نگردانيد؛بلكه آنچه كه دراسلام برايتان اجازه داده شده است زندگي خودراآغازنماييدتاآنكه خيروبركت دردنيا وآخرت شامل حالتان گردد؛خداوند«ج» براي همة من وشما توفيق عمل راعنايت بفرمايد «آمين يارب العالمين»                         

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 24 آذر 1391برچسب:, :: 5:29 :: توسط : ابومحمدعبدالرحمن فاتح

دوستان گرامي بنده اصلاً درفيس بوك هيچ آدرسي ندارم اگر كسي از نام من ( حاجي عبدالرحمن فاتح ) درفيس بوك كار ميكند .

بدانيد كه خائن است وقصدبدنام كردن بنده را دارد .

چنانچه تا حالا چندين بار اينكار صورت گرفته بناءً دوستان عزيز مطلع باشند .

ايميل رسمي بنده هم همين است وبس :

 

Ab.rahmanfateh@gmail.com

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 28 آذر 1387برچسب:, :: 13:41 :: توسط : ابومحمدعبدالرحمن فاتح

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ ابومحمدعبدالرحمن فاتح خوش آمديد ... اميد كه ان شاء الله ازمطالب استفاده ببريد .
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ردّي برشبهات وارده برشيخ الاسلام ابن تيميه(رحمه الله) و آدرس ebntaimeya.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 86
بازدید کل : 61868
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1